I den nye
historielæreplanen for videregående, er historisk
empati ett av kjerneelementene. Mange kan sikkert føle usikkerhet på hva
som menes med empati. Ikke minst streve med hvordan det skal undervises i. Hva er empati i historie, og hvorfor og
hvordan skal vi arbeide med empati i skolen?
Ikke et nytt begrep
Nye læreplaner rulles ut i
skolen, og lærere og elever skal gjøre seg kjent med «nye» begreper som
kjerneelementer og dybdelæring. Kjerneelementer er metoder, tankemåter,
uttrykksformer og innhold i fagene som elevene må tilegne seg for å kunne
forstå hva faget dreier seg om, og forutsetninger for dybdelæring. Historisk empati er ett av de nye
kjerneelementene. Empati er i og for seg ikke et nytt begrep, hverken innenfor
historieforskningen, didaktikken eller i skolen. Jan Frode Hatlen (2020) mener
at empati alltid har vært en del av faget. Når empati løftes fram som et
kjerneelement i skolefaget, vil det ikke si at elevene skal lære noe mer, men
heller at elevene skal være med på å knekke en tilsynelatende taus
kunnskapskode i faget. Selv om tidligere læreplaner ikke eksplisitt har brukt begrepet
empati, indikerte likevel flere kompetansemål at det var nettopp dette elevene
skulle drive med.
Skolefaget
historie vil aldri være det samme som vitenskapsfaget. Riktig nok skal
skolefaget introdusere elevene for sentrale historiefaglige metoder og
tenkemåter, men dette må balanseres mot en undervisning som oppleves
engasjerende og relevant. Målet vi må strekke oss etter, er å få elever til å
tenke historisk og samtidig oppleve glede og engasjement for faget. Empati, i
betydningen å undersøke dilemma og vanskelige valg mennesker i fortiden sto
overfor og forsøke å forstå hvordan deres tenkning, holdninger og følelser
påvirket valgene de tok, kan være en vei til dette målet. Det er langt fra et
enkelt og uproblematisk terreng å bevege seg i. Anakronismer, presentisme og
moralisme lurer som farer på veien. Men kommer vi oss helskinnet gjennom, vil
gevinsten til gjengjeld kunne være stor; med elever
som kan anvende faglige metoder og ferdigheter til å tenke historisk og med
evne til å forstå andres perspektiv, og kanskje også sitt eget.
Hva er empati i historie?
"Empati er hverken sympati eller identifikasjon med fortidens mennesker."
Vi kan lett trå
feil når vi skal forstå hva empati er. Empati kan lett forveksles med sympati.
Men det er slettes ikke snakk om at elever skal opparbeide sympati med for
eksempel nazister eller andre krigsforbrytere. Empati dreier seg heller ikke om
å trenge inn i hodene på fortidens mennesker, føle som dem eller nærmest bli
som dem. Empati er hverken sympati eller identifikasjon med fortidens
mennesker.
Derimot dreier
det seg om å forstå. «Empathy
is where you get when you have done the hard thinking», hevder Lee og Ashby
(2001). De beskriver empati som det å være i stand til å se koblinger
mellom intensjoner, omstendigheter og handlinger i fortiden. Det dreier seg
ikke kun om å forstå at historiske aktører hadde et bestemt perspektiv på
verden, men vel så mye å kunne se hvordan et slikt syn påvirket deres handlinger. Historisk empati og
rasjonell forståelse henger sammen, mener de.
Med en slik
forståelse vil empati innebære å gjøre intellektuelle øvelser hvor vi bruker
historiefagets metoder, materiale og tenkemåter til å forstå og forklare
fortiden. Empati utgjør dermed «et av de viktigste elementene i historisk
tenking og historisk undersøkelse» (Davies mfl., 2001).
Gjennom empatiøvelser kan vi bygge opp
forståelse av fortidens aktører som hele mennesker med både gode og svake
sider. Selv om de tenkte og handlet ulikt oss, må vi ikke trekke den slutning
at de var dumme eller lite opplyste. En slik oppfatning vil være uttrykk for
både et presentistisk og deterministisk historiesyn: «De hadde melka på flasker fordi kartongen ikke var
oppfunnet».
Empati – med eller uten følelser?
Det virker å
være bred enighet om at kognitive vurderinger er avgjørende i arbeidet med
empati. Større uenighet er det derimot om hvilken plass affektive perspektiver,
altså følelser, skal ha i dette arbeidet. Det er mulig å forstå skepsisen mot å trekke inn det
affektive. Veien til føleri, sympati og presentisme kan synes kort. Enkelte
mener derfor at kunnskaper om fortiden er tilstrekkelig for å trekke empatiske
slutninger (Low-Beer, 1989).
Andre
argumenterer derimot for at følelser spiller en viktig rolle når vår
fortidsforståelse skal etableres (Endacott og Brooks, 2013; Seixas og Morton,
2013; Harris & Foreman-Peck, 2004). På veien til å forstå fortidens menneskers
tanker og erfaringer, kommer vi kanskje ikke helt i mål ved kun å trekke
slutninger på bakgrunn av kilder og kontekstforståelse. Skal vi kunne forstå
hva det ville si å være dem, må vi kunne anvende våre «generelle menneskelige
erfaringer» til å gjenkjenne eller forestille oss den følelsesmessige
situasjonen fortidens mennesker var i og som kan ha bidratt til deres tenkning
og handling (Seixas og Morton, 2013). Vi kan selvfølgelig ikke bokstavelig føle
andre menneskers smerte,
men fordi vi kanskje selv har opplevd smerte, tap eller savn, kan vi bruke
disse erfaringene til å forestille oss i hvilken situasjon andre befinner seg
i. Våre menneskelige erfaringer med generelle følelser som ensomhet, sinne og
sjalusi, kan med andre ord hjelpe oss til å forstå andre.
Generelle
følelser kan gi gjenkjennelse og være et springbrett til å forstå fortidens
mennesker. Skal vi kunne trekke slutninger om fortidens mennesker, må vi kunne
anta en viss grad av fellestrekk mellom dem og oss. Uten slike antatte felles
følelser, vil vi være forhindret fra en dypere forståelse (se Seixas og Morton,
2013; Endacott og Brooks, 2013). Følelser kan også bidra til at vi engasjerer
oss i fortidens menneskers utfordringer, fordi vi
tilsynelatende kan kjenne oss igjen i dem. Følelser kan skape engasjement,
motivere og vekke et ønske om å forstå.
"En viktig oppgave vil være å hjelpe elevene til å forstå skillet mellom det generelt menneskelige og det historisk spesifikke."
Likevel må dette
gjøres med varsomhet slik at vi ikke havner i «Undset-fella», hvor vi tror at
«menneskenes hjerter forandres aldeles intet i alle dager», noe som vil være en
form for anakronisme og uttrykk for presentisme. Oppfatter vi følelser som
konstante størrelser, vil det som er spesifikt og annerledes ved fortiden kunne
forsvinne og dermed forringe vår forståelse. En viktig oppgave vil være å hjelpe
elevene til å forstå skillet mellom det generelt menneskelige og det historisk
spesifikke.
Overføringsverdi
"Med empati vil vi bedre kunne forstå fortidens aktørers manglende visshet om konsekvensene av sine handlinger, men også erkjenne tilsvarende mangelfulle kunnskap om våre egne."
Historiebevissthet
og perspektivforståelse er viktige grunner til å arbeide med empati. I tillegg
kan empati ha en viktig overføringsverdi til vår egen tid. Historie gir oss
innsikt i at ting var annerledes før. Når vi i tillegg forstår at denne
annerledesheten ikke bunner i at folk var dummere enn oss, har vi nådd langt i
å utvikle historiebevissthet. Ett av kriteriene for å ha historisk bevissthet,
er å kunne være klar over eget ståsted hvorfra vi betrakter fortiden og hvordan
vårt perspektiv kan prege våre oppfatninger. Empati kan bidra til å synliggjøre
for elevene hvilke holdninger, følelser og oppfatninger de selv har til en
historisk periode, hendelse eller person. Når disse blir stilt opp mot
kildemateriale og kontekst, vil det bli mulig for elevene å se fortidens
forskjellighet, egen tids perspektiver og hvordan det siste kan være med på å
prege vårt bilde av den fortiden.
Arbeid med empati kan frigjøre oss fra nåtidsfengselet.
Med empati vil vi bedre kunne
forstå fortidens aktørers manglende visshet om konsekvensene av sine handlinger,
men også erkjenne tilsvarende mangelfulle kunnskap om våre egne. Oppfinneren
Thomas Midgley utviklet KFK-gassen, en revolusjonerende oppfinnelse som forbedret
menneskers liv. Vi må anta at Midgley handlet med et oppriktig ønske om å
forbedre verden, lite kunne han vite om konsekvensene for ozonlaget. Eksempelet
kan gi et verdifullt perspektiv til vår egen tid: Er det gitt at vår tids
teknologiske løsninger vil bidra til et bedre klima, eller kan det tenkes at de
vil kunne skape nye problemer vi ikke kan forestille oss? Slike perspektiver tydeliggjør
historiefagets relevans og betydning for arbeid med tverrfaglige tema som
bærekraftig utvikling (Korbøl, 2019).
Empati bidrar
til vår fortidsforståelse og historiebevissthet, men også mer generelt vår evne
til å forstå andres perspektiv. Det er sårt tiltrengt i vår tid hvor behovet
for å forstå hvorfor andre tenker ulikt oss selv, er stort. Ikke minst er dette
avgjørende for den offentlige samtale og demokratiet.
Hvordan undervise empati?
Det virkelig
vanskelige spørsmålet er hvordan vi skal realisere empatiarbeidet i
klasserommet. Det viktigste vil være at elevene får anledning til selv å gjøre
det intellektuelle arbeidet det er å forstå og forestille seg fortidens
annerledeshet. Selv om
resultatene i starten ikke er så sofistikerte, må vi ha tro på at trening gjør
mester.
Oppgaveformuleringer
Som alle
oppgaver, bør også empatioppgaver være godt gjennomtenkte. Oppgaver av
typen «Tenk deg at du
er...» eller «hva ville du følt...», kan virke naturlig å stille. Det er
likevel grunn til å advare litt mot slike spørsmålsformuleringer. Meningsfulle
svar vil forutsette god kontekstforståelse. Uten kontekst og gjerne relevant
kildemateriale, kan slutningene elevene trekker fort bli presentistiske hvor de
påfører mennesker i fortiden tanker de ikke hadde (Low-Beer, 1989). Et bedre alternativ
kan være å formulere spørsmålene mer i retning av: «Gitt hva vi vet om X og
tiden hen levde i, hva kunne vært hens rimelige reaksjon på...»
Simuleringer
Simuleringer
eller rollespill kan vise seg spesielt anvendbare for å synliggjøre de mange alternative
valg fortidens mennesker kunne tatt og uvissheten om valgenes konsekvenser.
Harald Frode Skrams simulering, Karlstadforhandlingene,
der elevene skal «være» Christian Michelsen, skaper både engasjement og
grunnlag for fruktbare samtaler. Målet er å forhandle seg fram til en fredelig
unionsoppløsning. Elevene blir stilt
overfor ulike handlingsalternativer, må ta valg og får nye utfordringer basert
på valgene de har tatt. Forhandlingene vil bryte sammen dersom de er for
pågående. Er de for ettergivende vil det få konsekvenser for
Michelsens posisjon. Målet er ikke nødvendigvis å ta samme valg som Michelsen,
men bli bevisst på at fortiden kunne blitt en annen hvis andre valg hadde blitt
tatt.
Kildemateriale
Kildekompetanse
er en forutsetning for å lykkes med faget. I empatisammenheng vil primærkilder
være grunnleggende for undersøkelser elevene gjør og de slutningene de trekker.
Sekundærmateriale vil gi elevene nødvendig kontekstforståelse. Utfordringen
ligger i å finne både relevant og forståelig materiale for elevene som de kan
trekke meningsfulle slutninger på bakgrunn av. Å finne slikt materiale er
kanskje den tyngste delen av jobben for oss lærere. Vi har sjelden tid til å oppsøke
arkiver. Heldigvis gjør for eksempel norgeshistorie.no mer og mer
kildemateriale tilgjengelig for til bruk i skolen.
Det gåtefulle
Gode oppgaver
gir gjerne elevene anledning til å ta stilling og begrunne. Ekstra motiverende
vil det være dersom det de skal ta stilling til framstår som noe gåtefullt. Det
kan trigge både nysgjerrighet og ønske om å finne forklaringer. Hvordan kan vi
forklare noe som i ettertiden framstår som idiotisk eller uklokt? Hvordan i all
verden kunne Chamberlain tro at freden var sikret med Münchenavtalen? Eller som
Foster (1999) spør: «Can we emphatize with Chamberlain?». Fosters opplegg er
kildebasert, og på bakgrunn av dem skal elevene kunne trekke rimelige
slutninger om Chamberlains valg.
Vær eksplisitt og snakk med elevene
Samtaler med
elevene om hva empati er og hvorfor vi skal arbeide med det, er alltid viktig. Klarhet
i mål og hensikt bidrar både til forutsigbarhet i undervisningen, samtidig som elevene bedre forstår hensikten og
betydningen av det de gjør. Modellér for elevene hvordan de kan gå metodisk
fram og hvordan de kan utfordre egne tanker. Stopp gjerne opp og vis eksempler
på hva elevene gjør og når de nærmer seg empatisk forståelse (Endacott og
Brooks (2013) og Foster (1999) har mulige oppskrifter på hvordan dette kan
gjøres).
Metasamtaler om
hvordan elevene har arbeidet, er avgjørende for læringen. Samtaler om hva og
hvordan elevene har kommet fram til sine slutninger, bidrar til å synliggjøre elevenes ulike
vurderinger og bevisstgjøre deres læring. I samtalen vil vi også kunne
korrigere misoppfatninger og eventuell presentistisk forståelse.
Min oppfatning
er altså at godt arbeid med empati utvikler elevenes forståelse av hva
historiefaget dreier seg om, trener dem i fagets metoder og tenkemåter, og styrker deres historiebevissthet.
Minst like viktig, gjennom arbeid med empati vil elevene kunne forstå, men ikke
dermed akseptere, at andre mennesker har andre oppfatninger enn dem selv – og at disse kan være både
rimelige og gyldige. Slik forståelse er avgjørende for at vi skal kunne
opprettholde et velfungerende demokrati og en offentlig samtale. Hvis
empatiøvelsene i tillegg framstår som dilemma, gåtefulle og relevante for
elevenes livsverden, vil undervisningen kanskje også inspirere og motivere
elevene til større faglig engasjement.
Litteratur
Davis,
O.L.; Yeager, E.A. & Foster S.J. (red.). (2001). Historical Empathy and Perspective Taking in the Social Studies. Lanham. Rowman & Littlefield Publishers
Endacott, J. & Brooks, S. (2013). An Updated
Theoretical and Practical Model for Promoting Historical Empathy'. Social Studies Research and Practice. 8
(1). 41-58. http://www.socstrpr.org/wp-content/uploads/2013/04/MS_06482_no3.pdf
Foster, S. (1999). Using Historical Empathy to Excite
Students about the Study of History: Can You Empathize with Neville Chamberlain?'. The Social Studies. 90
(1). 18-24. http://dx.doi.org/10.1080/00377999909602386
Hatlen, J.F. (2020). Historikerens kode. Oslo. Universitetsforlaget.
Harris,
R. & Foreman-Peck, L. (2004). ‘Stepping into Other Peoples’ Shoes’: Teaching
and Assessing Empathy in the Secondary History Curriculum'. International Journal of Historical
Learning, Teaching and Research 4 (2).
Korbøl, K. (2019). Hva
er det felles beste? Historie og bærekraft. I:
Kvamme, O.A. & Sæther, E. (red.) Bærekraftdidaktikk. Bergen. Fagbokforlaget.
43-59.
Lee, P. & Ashby, R. (2001). Empathy, Perspective
Taking, and Rational Understanding. I: Davies, O.L mfl. (red.) Historical Empathy and Perspective Taking in
the Social Studies. Lanham. Rowman & Littlefield Publishers. 21-50.
Low-Beer, A. (1989). Empathy
and History. Teaching History 55.
8-12. https://www.jstor.org/stable/43259497
Seixas, P. & Morton, T.
(2013). The Big Six Historical Thinking Concepts. Toronto. Nelson.
Teksten ble første gang publisert i Historikeren 1/2021.
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlett